Zgodnie z ustawą z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych pracownikowi, który doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, przysługuje jednorazowe odszkodowanie wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Natomiast w przypadku śmierci osoby uprawnionej roszczenie to przechodzi, przy spełnieniu określonych warunków, na członka rodziny osoby zmarłej. Do kręgu tych osób zalicza się kolejno: 1) małżonka; 2) dzieci: własne, drugiego małżonka, przysposobionych; 3) przyjętych na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletniości wnuków, rodzeństwa i innych dzieci przyjętych na wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej; 4) rodziców. Warto odnotować, iż o opisywane świadczenie może starać się także zleceniobiorca oraz osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą.
Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej nie przysługuje pracownikowi w sytuacji, gdy wyłączną przyczyną powstałego wypadku było udowodnione naruszenie przez niego obowiązujących przepisów BHP. Osoba ta nie ma prawa do wskazanego świadczenia, jeśli spowodowała wypadek umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa. Ponadto o braku prawa do świadczenia może stanowić fakt, że osoba uprawniona przyczyniła się w znacznym stopniu do spowodowania wypadku będąc w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych.
Zgodnie z przywołaną wcześniej ustawą za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą: 1) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych; 2) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia; 3) w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy. Na równi z wypadkiem przy pracy traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ: 1) w czasie podróży służbowej w okolicznościach innych niż określone powyżej, chyba że wypadek spowodowany został postępowaniem pracownika, które nie pozostaje w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań; 2) podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony; 3) przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.
Osoba ubiegająca się o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej zobligowana jest do złożenia następujących dokumentów:
W sytuacji, gdy o omawiane świadczenie stara się członek rodziny osoby zmarłej zobligowany on jest do złożenia dodatkowo:
Wyżej wskazane skompletowane dokumenty uprawniony może złożyć do ZUS za pośrednictwem płatnika składek, a w niektórych przypadkach także osobiście, dopiero w chwili zakończenia okresu leczenia i rehabilitacji. Należy pamiętać zatem, że to właśnie z tym momentem uprawniony może złożyć właściwy wniosek o przyznanie świadczenia. W przypadku natomiast ubiegania się o świadczenie po zmarłym wniosek może zostać złożony w każdym czasie.
Podsumowując należy także wskazać, że przyznanie lub odmowa przyznania świadczenia oraz ustalenie jego wysokości następuje w drodze decyzji ZUS. Od wskazanej decyzji przysługuje możliwość złożenia odwołania, które powinno być wniesione pisemnie lub ustnie do protokołu w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie składa się do sądu rejonowego – wydziału pracy i ubezpieczeń społecznych, za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała zaskarżoną decyzję.
W powyższym artykule poruszono zaledwie część zagadnień związanych z dochodzeniem jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.
Jeżeli oczekujesz konkretnej porady prawnej, która uwzględni Twój przypadek, skontaktuj się z nami telefonicznie pod numerem: 605-351-064 lub mailowo: adwokat@machecki.pl.
Autorzy: Michał Kaleta- asystent adwokata,
Rafał Machecki- adwokat