Aktualności

Nowe obowiązki zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

W dniu 13 października 2022 roku weszła w życie jedna z największych dotychczas nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (zwanego dalej KSH). Wprowadzone zmiany objęły swoim zakresem w szczególności obszar prawa grup spółek (prawo holdingowe). Nowelizacja KSH wprowadziła także nowe regulacje dotyczące działania zarządów i rad nadzorczych w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółkach akcyjnych, nakładając na te organy nowe obowiązki. Poniżej prezentujemy najważniejsze zagadnienia dotyczące zmian w funkcjonowaniu zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością po wejściu w życie nowych przepisów.

Należyta staranność wykonywania obowiązków oraz obowiązek lojalności

Znowelizowane z dniem 13 października 2022 roku przepisy wprowadzają względem członków zarządu spółki z o.o. obowiązek dochowania należytej staranności przy wykonywaniu swoich obowiązków. Przez „należytą staranność” należy rozumieć obiektywnie istniejący wzorzec postępowania, stworzony w celu jak najlepszego wykonywania zobowiązań, zabezpieczający interesy stron przez odniesienie treści staranności do danego rodzaju stosunków. Należytą staranność oceniać należy także uwzględniając zawodowy charakter działalności.

Kolejnym nowym zobowiązaniem realizowanym przez członka zarządu spółki z o.o., w związku z zajmowaną funkcją, jest obowiązek lojalności wobec spółki, a także związanego z tym zakazu ujawniania tajemnic spółki także po wygaśnięciu mandatu. Lojalność w tym przypadku interpretowana jest jako ciążący na pracowniku obowiązek dbania o ogólnie pojęty interes swego pracodawcy.

Zasada biznesowej oceny sytuacji – business judgement rule

Wprowadzona do KSH zasada biznesowej oceny sytuacji ma na celu wyłączyć cywilnoprawną odpowiedzialność członków zarządu, rady nadzorczej, a także likwidatorów za szkodę wyrządzoną spółce.

Z dobrodziejstwa przedmiotowej regulacji mogą skorzystać wyłącznie te podmioty, które działały w sposób lojalny wobec spółki, przy jednoczesnym uwzględnieniu granic uzasadnionego ryzyka gospodarczego, w tym na podstawie informacji, analiz i opinii, które powinny być w danych okolicznościach uwzględnione przy dokonywaniu starannej oceny.

Obowiązek przekazywania Radzie Nadzorczej dokumentów i informacji na żądanie

Kolejna powinność ciążącą na członkach zarządu spółki z o.o. w postaci obowiązku przekazywania radzie nadzorczej dokumentów i informacji na żądanie związana jest z tzw. reformą nadzoru właścicielskiego. Wprowadzone zmiany mają na celu zwiększenie efektywności działania rad nadzorczych.

Członkowie zarządu są zobowiązani, by przekazać radzie nadzorczej żądane przez nią informacje, dokumenty, sprawozdania lub wyjaśnienia niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie dwóch tygodni od dnia zgłoszenia żądania do organu lub osoby obowiązanej. Warto zaznaczyć, iż rada nadzorcza w swoim żądaniu uprawniona jest do określenia dłuższego terminu dla zarządu spółki z o.o.

Zarząd nie może także w żaden sposób ograniczać członkom rady nadzorczej dostępu do żądanych przez nich informacji, dokumentów, sprawozdań lub wyjaśnień.

Protokołowanie uchwał zarządu

Jednym z najistotniejszych i najbardziej czasochłonnych nowych obowiązków zarządu spółki z o.o. jest konieczność protokołowania uchwał zarządu, na wzór obecnej regulacji zarządu spółki akcyjnej i prostej spółki akcyjnej. Zatem od 13 października 2022 r. uchwały zarządu spółki z o.o. muszą być protokołowane.

Protokół uchwały zarządu powinien zawierać następujące elementy:

  1. Porządek obrad,
  2. Imiona i nazwiska obecnych członków zarządu,
  3. Liczbę głosów oddanych na poszczególne uchwały.

W protokole może zostać także zawarte zdanie odrębne zgłoszone przez jednego z członków zarządu wraz z jego ewentualnym umotywowaniem.

Protokół powinien zostać podpisany przez co najmniej członka zarządu prowadzącego posiedzenie lub zarządzającego głosowanie, chyba że umowa spółki lub regulamin zarządu stanowi inaczej.

Istotnym jest także, iż nowelizacja KSH nie wprowadziła ograniczenia powyższych zasad wyłącznie do organów wieloosobowych. Wynika z tego zatem, że obowiązek protokołowania uchwał dotyczy także uchwał podejmowanych przez jedynego członka zarządu.

Autorzy: Rafał Machecki- adwokat

               Michał Kaleta- aplikant adwokacki

Wróć