W dniu 1 lipca 2021 roku nastąpiła pełna informatyzacja postępowania rejestracyjnego dla podmiotów podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Od tego dnia przedsiębiorcy mogą składać wnioski do KRS wyłącznie za pośrednictwem systemu elektronicznego. Zatem podmiotom takim jak spółki osobowe (spółka jawna, spółka komandytowa, spółka partnerska, spółka komandytowo-akcyjna) i spółki kapitałowe (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna, prosta spółka akcyjna) nie przysługuje odtąd możliwość wyboru formy składanego przez nie wniosku o wpis do KRS. Nie ma również znaczenia, czy wniosek ma charakter pierwotny i dotyczy założenia nowej spółki, czy też dotyczy zmian w już istniejącym podmiocie. Należy pamiętać, że zgodnie z obecnym brzmieniem ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, wniosek złożony w innej formie niż za pośrednictwem systemu teleinformatycznego podlega zwróceniu bez wzywania do uzupełnienia braków.
W aktualnie obowiązującym stanie prawnym elektroniczny wniosek można złożyć za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych (PRS) - https://prs.ms.gov.pl/. Wszystkie niezbędne interaktywne formularze znajdują się w zakładce „e-formularze KRS”. Co istotne zmiany dotyczą wyłącznie sposobu składania wniosków, a nie ich merytorycznej zawartości. Dużym ułatwieniem jest możliwość sprawdzenia wniosku na każdym etapie jego wypełniania poprzez kliknięcie stosownego komunikatu, który wyświetla się na ekranie. Należy dodatkowo podkreślić, że dla złożenia wniosku wymagane jest posiadanie konta w Portalu Rejestrów Sądowych (PRS).
Składane do KRS wnioski w formie elektronicznej dla potwierdzenia ich autentyczności będą musiały zostać poświadczone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Do autoryzacji wskazanych czynności uprawnione mogą być jednostki reprezentujące dane podmioty lub ustanowieni w tym celu profesjonalni pełnomocnicy.
Zmianie uległo także prowadzenie akt rejestrowych dla podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców. Będą one bowiem prowadzone wyłącznie w formie elektronicznej. Wynika z tego, że akta rejestrowe nie będą już prowadzone w tradycyjny sposób. Jednakże zmiany dotyczą tylko tych dokumentów, które związane są z wpisami złożonymi od 1 lipca 2021 r. Dokumenty sprzed tej daty nie będą przetwarzane na postać elektroniczną. Warto dodać, że w systemie PRS każdy może przeglądać elektroniczne akta rejestrowe podmiotu wpisanego do rejestru przedsiębiorców KRS oraz akta spraw o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców. Żeby skorzystać z tej usługi, nie jest wymagana rejestracja w systemie PRS.
Przypominamy, że wprowadzona zmiana dotyczy wyłącznie podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców. Zatem podmioty wpisane do rejestru stowarzyszeń, fundacji, organizacji społecznych i zawodowych oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej nie są objęte omawianą zmianą. Podmioty te mają wciąż możliwość wyboru pomiędzy formą pisemną, a elektroniczną składanego wniosku. Ponadto warto odnotować, że zasady składania wniosków nie zmieniły się także odnośnie spółek zarejestrowanych za pomocą systemu s24.
Autor:
Michał Kaleta – prawnik
Rafał Machecki – adwokat