Aktualności

Od 1 stycznia 2021 r. zmiany w prawie konsumenckim – istotne dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą

  Od 1 stycznia 2021 r. przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą zyskali nowe uprawnienia, dotychczas zarezerwowane wyłącznie dla konsumentów.

  W pierwszej kolejności, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w przypadku zawierania z innym przedsiębiorcą umowy, która nie ma dla niej charakteru zawodowego, będzie mogła powołać się na wystąpienie w umowie niedozwolonych klauzul umownych.

  Po drugie, wspomniany wyżej przedsiębiorca zostaje również objęty rękojmią za wady w takim samym zakresie, jak konsument. W konsekwencji tego, w razie zakupu wadliwego towaru lub usługi, będzie miał prawo do złożenia reklamacji i domagania się np. wymiany lub naprawy towaru.

  Po trzecie, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w razie zawarcia umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa np. w sklepie internetowym, będzie mogła w terminie 14 dni odstąpić od umowy bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

  Ustalenie, czy treść umowy ma lub nie ma dla danej osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą charakteru zawodowego, będzie się wiązało z koniecznością każdorazowego weryfikowania przedmiotu jej działalności (kodu PKD) wpisanego do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Wróć