Wakacje to czas podróży, relaksu i odpoczynku. To właśnie w tym okresie najczęściej decydujemy się zarówno na wypady w najpiękniejsze miejsca Polski, jak również egzotyczne podróże w najdalsze zakątki świata. Jak wynika ze statystyk, średnio ponad jedna czwarta podróży zorganizowana jest za pośrednictwem biur podróży. Kolorowe foldery reklamowe i zapierające dech w piersiach zdjęcia nie zawsze jednak odzwierciedlają rzeczywistość z jaką przyjdzie się nam mierzyć po wylądowaniu w danym kraju i udaniu się do miejsca zakwaterowania. Warto zatem pamiętać, iż w takich sytuacjach klienci mogą domagać się odszkodowania oraz zadośćuczynienia od biura podróży, z którym zawarli umowę.
Odpowiedzialność biura podróży-zasady ogólne
W pierwszej kolejności należy mieć na uwadze, iż odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie wszystkich usług objętych umową o udział w imprezie turystycznej spoczywa na jej organizatorze. Biuro podróży zatem ponosi odpowiedzialność za niewywiązanie się z zawartej umowy, czy za niską jakość świadczonych usług. Oznacza to, że biuro podróży odpowiada zarówno za własne zaniedbania, jak i zaniedbania podwykonawców.
Odnosząc się do powyższego warto wskazać, iż biuro podróży będzie ponosiło odpowiedzialność w szczególności, gdy wbrew odmiennym postanowieniom umowy otrzymamy:
Obowiązek informowania klienta biura podróży
Podróżny w przypadku dostrzeżenia wszelakich niezgodności stwierdzonych przez niego w trakcie wykonywania usługi turystycznej objętej umową o udział w imprezie turystycznej zobowiązany jest do poinformowania o tym fakcie bez zbędnej zwłoki organizatora.
Uprawnienia klienta biura podróży
Jeżeli którakolwiek z usług turystycznych nie jest wykonywana zgodnie z umową o udział w imprezie turystycznej podróżny ma uprawnienie, by żądać od organizatora usunięcia niezgodności.
Następnym prawem podróżnego w przypadku, gdy znaczna część usług turystycznych nie może zostać wykonana zgodnie z umową o udział w imprezie turystycznej jest żądanie o alternatywne usługi, które charakteryzują się taką samą jakością jak usługi przewidziane w umowie lub wyższą, w celu kontynuacji imprezy turystycznej. Jeżeli jednak zaproponowane alternatywne usługi są niższej jakości niż te, które zostały przewidziane w umowie, organizator ma obowiązek przyznać podróżnemu odpowiednią obniżkę ceny za każdy okres, w trakcie którego występowała niezgodność .
Podróżny posiada także uprawnienie, by rozwiązać umowę o udział w imprezie turystycznej. Z prawa tego będzie mógł on skorzystać jednak, jeśli niezgodności istotnie wpływają na realizację imprezy turystycznej, a jej organizator nie zdołał ich usunąć w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego.
Po powrocie do kraju podróżny powinien także rozważyć skorzystanie z prawa do odszkodowania lub zadośćuczynienia za poniesione szkody lub krzywdy. Niejednokrotnie bowiem podróżny w przypadku zaistnienia niezgodności będzie zmuszony do poniesienia dodatkowych wydatków np. na zakup wyżywienia, czy pokrycia we własnym zakresie kosztów transportu. Zadośćuczynienie natomiast będzie przysługiwało podróżnemu w przypadku wystąpienia u niego np. stresu związanego z niewłaściwym wykonywaniem umowy o udział w imprezie turystycznej, czy brakiem możliwości komfortowego wypoczynku.
Określanie dochodzonego odszkodowania – Tabela Frankfurcka
Przy procentowym szacowaniu odszkodowania w związku ze zmarnowanymi wakacjami pomocna okazuje się tzw. Tabela Frankfurcka. W tabeli tej bowiem szczegółowo wyliczono szereg błędów biur podróży (np. wady w wyposażeniu, czy niedogodności w postaci hałasu lub przykrych zapachów) z uwzględnieniem stóp procentowych co do poszczególnych uchybień. Procenty te zatem ułatwiają wyliczenie kwoty jaka powinna zostać zwrócona klientowi biura podróży. Jednakże należy mieć na uwadze, iż Tabela Frankfurcka w polskim porządku prawnym nie ma charakteru wiążącego. Nie mniej jednak w praktyce w wielu przypadkach korzysta się z zapisów zawartych w przedmiotowym dokumencie.
Jak odzyskać pieniądze za zmarnowane wakacje?
W pierwszej kolejności przed wystąpieniem na drogę sądową należy sporządzić reklamację do biura podróży. W piśmie tym powinno zostać zawarte sprecyzowane żądanie klienta biura podróży oraz wskazanie wszystkich uchybień, z którymi musiał się on zmagać podczas wakacji.
Warto pamiętać, by w sposób właściwy udokumentować wszystkie uchybienia. Pomocna może okazać się w tym względzie wykonana na miejscu dokumentacja fotograficzna. Powinna ona ilustrować stan faktyczny miejsca podróży, który nie spełnia jednak postanowień umowy o udział w imprezie turystycznej.
W sytuacji nieuwzględnienia reklamacji klientowi biura podróży pozostaje droga sądowa, co wiąże się ze złożeniem pozwu o odszkodowanie i zadośćuczynienie za zmarnowany urlop od biura podróży.
Autor: Michał Kaleta - aplikant adwokacki
Rafał Machecki - adwokat