Aktualności

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, a także za odmowę przyjęcia na pokład – prawa pasażerów linii lotniczych

Prawa pasażerów linii lotniczych zostały szczegółowo uregulowane w Rozporządzeniu nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. W akcie tym ustanowiono wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, jak również odwołania lub dużego opóźnienia lotów. W tym aspekcie warto także przywołać Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie Sturgeon przeciwko Condor Flugdienst GmbH z listopada 2009 r., sygn. akt C-402/07, na podstawie którego pasażerowie linii lotniczych mogą ubiegać się o odszkodowanie w przypadku spóźnionego lotu.

Zakres zastosowania Rozporządzenia

Pasażerowie linii lotniczych są uprawnieni do skorzystania z katalogu praw zawartych w powyższym Rozporządzeniu, o ile:

  • odlatują z lotniska znajdującego się na terytorium Państwa Członkowskiego Unii Europejskiej,
  • odlatują z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku w Państwie Członkowskim, chyba że otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim, jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym.

Odwołany lot – prawa pasażera linii lotniczych

W przypadku odwołania lotu, pasażerowie, których to odwołanie dotyczy są uprawnieni w pierwszej kolejności do zrezygnowania z lotu, co wiąże się z pełnym zwrotem kosztów.

Pasażer może także przebukować swój lot na inny możliwy termin. O alternatywnym połączeniu powinien zostać poinformowany zaraz po uzyskaniu od linii lotniczych informacji o odwołaniu lotu. W takiej sytuacji linia lotnicza powinna zapewnić pasażerowi opiekę podczas oczekiwania na zastępczy lot np. w postaci posiłków i napojów, a nawet noclegu, czy transportu z hotelu do lotniska. Jeżeli jednak linia lotnicza nie spełni swego obowiązku, pasażer powinien zachować paragony lub faktury, celem udokumentowania wydatków, które poniósł w związku odwołaniem lotu.

Z perspektywy pasażera linii lotniczych jednym z najbardziej istotnych uprawnień jest prawo do odszkodowania od obsługującego przewoźnika lotniczego w wysokości od 250 do 600 euro, w zależności od długości trasy planowanego przelotu.

Odszkodowanie to jednak nie przysługuje pasażerowi w szczególności wtedy, gdy został on poinformowany o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowanym czasem odlotu. Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest także zobowiązany do wypłaty rekompensaty, jeżeli może dowieść, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Przykładami takich sytuacji są np. złe warunki atmosferyczne lub strajki pracowników danego lotniska. Jednakże ciężar dowodu tego czy i kiedy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu spoczywa na obsługującym przewoźniku lotniczym.

Opóźniony lot – prawa pasażera linii lotniczych

W przypadku opóźnienia lotu pasażerowi, w zależności od określonego w przywołanym Rozporządzeniu czasu opóźnienia, przysługuje prawo do opieki. W jego ramach pasażer może ubiegać się od linii lotniczych np. posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu jego oczekiwania, czy zapewnienia noclegu.

Następnie warto wskazać, iż pasażer ma prawo do zwrotu kosztu biletu, o ile opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin.

W tym przypadku pasażerowi linii lotniczych także przysługuje prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro. Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje pasażerom, którzy dotarli do miejsca docelowego minimum 3 godziny po planowanym czasie..

Odmowa przyjęcia na pokład – prawa pasażera linii lotniczych

Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidywać odmowę przyjęcia na pokład, powinien on najpierw wezwać ochotników do rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści zgodnie ustalone pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym. W sytuacji, gdy liczba ochotników jest zbyt mała, co nie pozwala na przyjęcie na pokład pozostałych pasażerów z rezerwacjami, wówczas obsługujący przewoźnik lotniczy może, wbrew woli pasażerów, odmówić przyjęcia ich na pokład.

Pasażer w sytuacji odmowy przyjęcia na pokład ma prawo w pierwszej kolejności do zwrotu kosztu biletu bądź wybór alternatywnego połączenia do miejsca docelowego.

W przypadku dłuższego oczekiwania na alternatywne połączenie pasażerowi przysługuje prawo do opieki, w zakresie jakim zostało to już wyżej opisane przy odwołaniu lub opóźnieniu lotu. Ponadto w zależności od długości trasy pasażer może skorzystać z prawa do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro.

Termin na dochodzenie odszkodowania.

Dochodzenie roszczeń majątkowych wynikających z przepisów Rozporządzenia nr 261/2004/WE przysługuje pasażerowi po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego.

Pasażerowie linii lotniczych mają tylko rok na dochodzenie odszkodowania od przewoźnika lotniczego za opóźniony lub odwołany lot jak też odmowę przyjęcia na pokład samolotu.

Jeżeli szkoda spowodowana opóźnieniem lub odwołaniem lotu albo niewpuszczeniem na pokład bez własnej woli była wyższa niż odszkodowanie wynikające z Rozporządzenia, pasażer ma prawo dochodzić dalszego odszkodowania. Jednakże odszkodowanie wypłacone na podstawie Rozporządzenia może zostać potrącone z dalszego odszkodowania.

Chcesz odzyskać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot? Zapraszamy do kontaktu pod numerem telefonu 605-351-064 lub mailowo: adwokat@machecki.pl.

Wróć