W dniu 19 września 2020 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. U z 2020 r.poz.1333), która wprowadziła wiele istotnych zmian w procesie inwestycyjnym, w tym procedurze uzyskiwania pozwolenia na budowę.
Jedną z najistotniejszych nowości jest nowa forma projektu budowlanego. Odtąd będzie się składał on z trzech odrębnych części, tj. projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno-budowlanego oraz projektu technicznego. W celu skrócenia czasu wydawania pozwolenia na budowę, inwestor, występując z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę, będzie musiał dostarczyć jedynie dwa pierwsze dokumenty. Natomiast projekt techniczny złoży do zatwierdzenia dopiero na etapie składania wniosku o pozwolenie na użytkowanie.
Ponadto poszerzył się katalog obiektów niewymagających pozwolenia na budowę czy też zgłoszenia. Do obiektów tych zaliczono np. paczkomaty, bankomaty oraz parkometry. Nie trzeba również pozwolenia lub zgłoszenia m. in. przy ustawianiu obiektów małej architektury w przestrzeni publicznej (np. ławki lub huśtawki) oraz realizacji urządzeń melioracji wodnej.
W ramach zmian wprowadzono również graniczny pięcioletni termin, w którym można stwierdzić nieważność decyzji o pozwoleniu na budowę i decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz wprowadzono uproszczony tryb postępowania legalizacyjnego.